top of page
הרשמה לקבלת עידכונים

תודה על ההרשמה

ארגונים רצים אחרי טכנולוגיה, שוב




שומע על ארגונים המגיעים למפגשים על מהפכת הבינה המלאכותית המחוללת (Generative AI) כדי להבין איך אפשר להטמיע את יישומי הבינה בארגון וכיצד הם יכולים לשפר את פעילות.


אומר לעצמי, עוד פעם הם חושבים שנמצא הגביע הקדוש שישפר להם את הארגון?

כאילו מה, עוד לא למדו שהטכנולוגיה לכשעצמה לא יכולה לעשות דבר?


רק לפני 4-5 שנים בשיא ה הייפ סביב ""הטרנספורמציה הדיגיטלית"" היה דיבור שהנה הדיגיטל ישביח את התנהלות הארגון ויביא פתרונות לסביבת העבודה. בפועל כמעט כלום לא קרה. נהפוך הוא, פרויקטים נכשלו זה אחר זה. הסיבה העיקרית הייתה שאנשי הטכנולוגיה הובילו את השינוי, מקבלי החלטות הוקסמו מהקידמה וכולם התמקדו בפתרונות הדיגיטליים. הם רק שכחו שחוץ מיישומים דיגיטליים יש גם עובדים, תהליכי עבודה ותרבות ארגונית.


והנה היום, כולם מסתנוורים מהיכולות המדהימות של יישומי הבינה. הרשת מלאה מאמרים ודוגמאות איך הבינה יכולה לשפר ביצועים של בעלי התפקידים במרבית יחידות הארגון.


כולם מוקסמים מהאפשרויות - אבל, שוב, רוב הדיבור מתמקד בכלים, אף אחד לא מדבר על המשמעויות.


ככל שהכלים מתקדמים יותר מידת ההשפעה עמוקה יותר.

אין ספק, מהפכת הבינה עומדת לשנות את עולם העבודה, למשל - שינויים באופן ביצוע משימות, הגדרות מקצועות-תפקידים, השפעה על הפרודוקטיביות והנעת העובדים. כמו גם על הדינמיקה והאקוסיסטם הארגוני.

מצד שני לכישלון בהטמעה יכול להיות אפקט הרסני על הארגון - אי ניצול פוטנציאל הטכנולוגיה, פגיעה בתחזיות העסקיות, השחתת האמון ויחסי מנהלים-עובדים ועוד.


אולי הפעם, בסיבוב זה, הגיע הזמן לאמץ הטכנולוגיה בתהליך נכון.

חמישה קצרצרים עליהם יש לתת הדעת *לפני* שמתחילים לאמץ יישומי AI


#1 עם כל הקידמה חייבים להבין כי הבינה לא תפתור את כל בעיות/ תפקודי הארגון - להתמקד ולמפות איפה הבעיות אותן הבינה יכולה לפתור. להיות אמיצים ולנסח בצורה הכי מדויקת ומקיפה שאפשר.


#2 מנכ"ל מוביל, לא אנשי הטכנולוגיה - עם כל הכבוד לאנשי ה IT, להם ראייה צרה וממוקדת טכנולוגיה. כנ"ל השיווק, שם אולי ההשפעה הנרחבת ביותר אבל ההבנה הארגונית מוגבלת יחסית. מי שצריך להוביל הוא צוות המייצג רוחבית את יחידות הארגון בראשות המנכ"ל לו הראיה החזונית הרחבה והנדרשת.


#3 להבין את ההשפעות על הארגון - הבנה על השלכות אפשריות, האפקט על תהליכי עבודה וממשקים, הזיקה לתרבות הארגון, איתור חסמים, שינויים במפת התפקידים, מענה להתייתרות עובדים, שינויים מבניים ועוד.


#4 לחשוב על ההשפעות על העובדים - חיזוק התקשורת והורדת רמות אי ודאות, תמיכה מול שינויים, חיזוק הלמידה (הבנת יכולות הכלים, צורות שימוש וסכנות), הקניית מיומנויות (אוריינות דיגיטלית, חשיבה ביקורתית, אינטליגנציה רגשית), עידוד והוקרה על שימוש ועוד.


#5 פיתוח מדיניות אימוץ ושימוש (AI Governance Program) - פיתוח קווי יסוד לשימוש ביישומי בינה בארגון. מסמך עבודה הכולל כללים, פעולות, נורמות, דיווח, בקרה, מידת נאותות ועוד. יצירת שפה אחידה ודרכי פעולה מתואמות אשר יעזרו לארגון ולעובדים להוציא את המיטב מיישומי הבינה בארגון.


הרשימה עוד ארוכה (אבטחת מידע, אתיקה, פרטיות, היבטים עסקיים), חמשת הנושאים הם נקודת פתיחה טובה.

קטגוריות
bottom of page