top of page
הרשמה לקבלת עידכונים

תודה על ההרשמה

הבינה המלאכותית תביא לסוף עידן העובדים? לא בטוח בכלל


בעקבות הפרסומים על השפעות הבינה המלאכותית בעצירת גיוסים ב IBM ופיטורים במורגן סטנלי החל, שוב, דיבור על מכונות אשר עומדות להחליף את העובדים. הפעם בצורה מוגברת, מוחשית מתמיד, אפשר לומר על גבול הפניקה.


מצטער, לא שותף לתחושות המטלטלות.


ראשית, האדם תמיד הרגיש מאויים מהטכנולוגיה. בשנת 1839 ראה הצייר הצרפתי פול דלארוש (Paul Delaroche) לראשונה תצלום מודפס וזעק "היום הציור מת" 😀

כל התקדמות טכנולוגית, החל בקיטור, לוותה בנבואות זעם והמציאות המשיכה וממשיכה להתפתח. גם כשהחלה המהפיכה התעשייתית הרביעית עיתונים התמלאו בתחזיות על מיליוני עובדים שיוחלפו על ידי הרובוטים, קרה?


שנית, אף אחד לא יודע מה הולך לקרות. ל hype cycle של גרטנר יש צורה ברורה - נסיקה עד פיק מסויים, לאחר מכן התפכחות, הבנה מעמיקה (אני קורא לזה בגרות) עד להתייצבות.

אנחנו חצי שנה מתחילת האירוע, כל יום מתווספות אפשרויות חדשות, והשימושים נראים פנטסטיים. אז מנכ"ל יבמ צופה שאפשר יהיה לצמצם את מחלקות הבקאופיס. יתכן, אבל פתאום הוא יגלה שבוט בינה העוסק ב HR לא יכול לנהל אינטראקציות בין אישיות עם העובדים או שעיצוב גראפי הוא לא רק טכניקה אלא גם צורך בהבנת צרכים, דקויות, ציניות, הומור (אמיתי), רמת גימור.

כנראה צריך את העובדים שיעבדו לצד המכונות.

יתכן וההיקף בפועל יהיה יותר נמוך מהתחזית היום.


שלוש, אוטומציה מחליפה עובדים, זו המציאות. לא את כל העובדים. יבמ, לדוגמא, עוצרת גיוס ל 8,000 עובדים. זה נשמע המון אבל מהווה 2% מכוח העבודה, מורגן סטנלי מפטרת 5%. כן, יש עובדים התפקיד שלהם מתייתר, להם צריכים לדאוג. אבל מפה עד לקץ עידן העובדים המרחק מאוד גדול.


ארבע, תחום בינה יוצר גם הזדמנויות תעסוקה חדשות. בדיוק כמו שהרשתות החברתיות או תחום המובייל יצרו מקצועות שלא היו קיימים. יש לזכור שעל כל תחזית לצמצום שוק העבודה או מקצועות שנעלמים, יש הזדמנויות תעסוקה חדשות שנוצרות אשר לא תמיד דורשות ידע טכני.

.


אפשר לנהל המציאות הארגונית ולא להתנהל בפניקה


>> מנהלים ילמדו ויבינו באמת (ולא מתוך קריאה בעיתונים) את השפעות השינויים, האתגרים וההזדמניות בארגון שלהם ובסביבת העבודה, ויובילו בצורה מושכלת ולא קופצנית.


>> ארגונים יכולים להיערך ולעשות מיפוי תפקידים (אין ברירה, חייבים) כדי להבין את מידת ההשפעה ואת האפקט על כח העבודה.


>> להגביר את היקפי ה Reskilling, הסבות המקצוע, בארגונים. גם כתמיכה בעובדים שתפקידם מתייתר וגם מתן הזדמנויות לעובדים המעוניינים בכך (ויתכן וימשיכו הלאה)


>> זו גם אחריות של כל אחד מאיתנו להתפתח אישית, להתנסות, להתמקצע ואפילו ללמוד תחומים חדשים. כאשר יש סערה בחוץ, לא יושבים בחיבוק ידיים.


תקופה מעניינת לחיות בה, אני אוהב

קטגוריות
bottom of page