top of page
הרשמה לקבלת עידכונים

תודה על ההרשמה

מהפכת הבינה המלאכותית וההשפעה שלה על עולם העבודה



כולם התלהבו לאחרונה מהתמונות שנוצרו על ידי הבינה המלאכותית ועפו על היצירתיות שהמכונה מייצרת.

זה כיף לראות אנשים ההופכים למלכים, רוזנים, לוחמים, ילדי פרחים או את תוצרי יישום dall-e2 המאפשר ליצור אמנות מתיאור המנוסח במשפט הכי אבסורדי שאפשר.


אנשים בעיקר נהנים כי זה סוג של אנטרטיימנט אבל לא מבינים לעומק ולא מקשרים בין מהפכת ה AI וההשפעה שלה על עולם העבודה. מקבלים המחשה על היכולות המטורפות של הכלים הטכנולוגיים ולא מפנימים כי התפתחות הבינה המלאכותית הולכת לסחרר את סביבת העבודה, המשרות והתפקידים בארגונים.


אוטומציה של תפקידים היא לא דבר חדש, זה תהליך מתמשך המתרחש בשנים האחרונות.

מכונות החליפו בעיקר את עובדי הצווארון הכחול או בעלי משרות שלא דורשות מיומנויות מיוחדות או השכלה. זה היה נכון לאנשי מחסנים, קווי ייצור, נהגים או עובדי מזון המהיר. כיום כאשר המכונות יודעות לקרוא דאטה, לנתח ולפעול בהתאם, כל עבודה רוטינית, רפפטיבית או עם חזרתיות גבוהה עומדת להיות מוחלפת על ידי מכונות.


כבר יש דוגמאות למכביר - מכונות היודעות לקרוא חוזים משפטיים, לנתח דו"חות כספיים, לבצע הנהלת חשבונות, לעשות אנליזה לצילומי רנטגן, לתכנן ארכיטקטורה, לסייע בפיתוח תרופות, לתת מענה חכם בשירות לקוחות, אפילו לכתוב קוד וכאמור לעסוק בעיצוב/ וידאו וכתיבת תוכן.


יש הטוענים, בצדק, כי המכונות יכולות להחליף גם מנהלים בדרגות זוטרות. הרי אם אוספים ביצועי עובדים, המכונה יכולה לנתח הביצועים ולתת משוב על יעילות העובד (כבר קרה, בחברת Xsolla, חברה רוסית לשירותי תשלום - תודה ל Hadas Brukner על השיתוף)

זה רק קצה הקרחון



לתפיסתי היכולות המוצגות היום הן נקודת המפנה (tipping point) של שימושי הטכנולוגיה החכמה וההשפעה עלינו.

אמנם הדרך עוד ארוכה והמכונות לא יחליפו את רוב העובדים ככ מהר , אבל אי אפשר לעצום עיניים כי השינויים מתרחשים בקצב מסחרר.


לדוגמא בשנת 2019 יצאו IBM עם 'Project Debater', מכונה המנצחת בדיבייט בכל נושא שקיים. זה כולל לטעון טענות, להקשיב למתמודד מולך, להבין (?) ולהגיב לטענות שלו. זה היה וואו.

שלוש שנים אחר כך, כיום, מופץ בוט ChatGPT של 'OpenAI' המאפשרת למכונה ליצור טקסט שלם וארוך לפי בקשה המתוארת במשפט בכל נושא שתבחרו.

בכלל, פריצות הדרך כבר יצרו תחום הנקרא Generative AI, המדבר על מכונות המייצרות דאטה/ תוכן. (צריך לדבר על האתיקה של זה אבל זה לפוסט אחר)


אז יחד עם ההתלהבות (בצדק, כי זה מגניב), הגיע הזמן שמנהלים ונשות HR יערכו למהפכה. צריך לבחון באומץ את ההשפעות על הארגון, להסתכל על מיפוי התפקידים בארגון, להבין מה מהם יכולים להיות מוחלף על ידי מכונה, להקיש איך תהליכי העבודה עומדים להשתנות ואיך למנף בחכמה את יכולות המכונות.

אך בעיקר לדאוג לעובדים - להקנות מיומנויות לכלל העובדים מול השינוי, להתמקד באלה שעבודתם מתייתרת וללמד אותם מקצועות חדשים (לא לשכוח כי המהפכה גם יוצרת תפקידים חדשים).

מיפוי תפקידים, Reskilling ו - Upskilling הם פעילויות שיש להכניס לתוכניות העבודה 2023. זה לא nice to have זה ממש הכרח.


ואם רוצים לשמוע עוד, יש לי הרצאה שלמה עם מלא מלא דוגמאות על השפעות הטכנולוגיה, השינויים המתרחשים כיום בעולם העבודה וכיצד ארגונים צריכים להיערך למהפכה.

קטגוריות
bottom of page